Formula E

Οι αγώνες με ανοιχτού τύπου μονοθέσια ήταν πάντα από τους πιο εντυπωσιακούς και για το λόγο αυτό συγκεντρώνουν τεράστιο πλήθος οπαδών. Εκτός από τα καθιερωμένα, τα τελευταία χρόνια, πρωταθλήματα F3, F3000, GP2, πέρυσι (2014) ένα νέο, πρωτοποριακό στο είδος του πρωτάθλημα δημιουργήθηκε.

Το όνομα αυτού; Formula e και ο κάθε αγώνας e-Prix.

11921767_10206411136051541_8214299402939777380_o

Το πρωτοποριακό της όλης προσπάθειας είναι ότι όλα τα μονοθέσια είναι αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα! Ίσως να είναι η μελλοντική Formula 1; Ο χρόνος θα το δείξει!

Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα από την αρχή.

Η διοικούσα αρχή των αγώνων αυτοκινήτου, η FIA, εδώ και αρκετά χρόνια προσπαθεί να περιορίσει το κόστος εξέλιξης και συντήρησης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, με το βλέμμα άμεσα στραμμένο στην εξοικονόμηση ενέργειας – άρα μεγαλύτερη εξοικονόμηση χρημάτων. Επιπλέον, προσπαθεί να αλλάξει το προφίλ όλων των αγώνων, κάνοντάς τους πιο ΄΄πράσινους΄΄, πιο φιλικούς προς το περιβάλλον. Κι αφού οι υβριδικοί κινητήρες είναι πλέον κανόνας στην κορυφαία κατηγορία, οι ηλεκτροκινητήρες – με την εξέλιξη των οποίων ασχολούνται όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και θα τοποθετηθούν κάποια στιγμή σε οχήματα καθημερινής χρήσης – είναι μονόδρομος για το νέο πρωτάθλημα. Ιδίως εφόσον, για τη δεύτερη χρονιά, δεν υπάρχουν περιορισμοί στην εξέλιξη.

Η πρώτη σαιζόν αποτελείται από 10 αγώνες, σε μερικές από τις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου. Η έναρξη έγινε το Σεπτέμβριο του 2014 στο Πεκίνο, ενώ ο τελευταίος αγώνας δόθηκε στους δρόμους του Λονδίνου, τον Ιούνιο του 2015. Συνολικά, επιλέχθηκαν 10 πόλεις για να αγωνιστούν οι 10 ομάδες του πρωταθλήματος.

Ακόμα κυριότερο, γεγονός που βοήθησε πολύ στην προβολή, είναι πως το σύνολο σχεδόν των οδηγών είχαν αγωνιστεί τα προηγούμενα χρόνια στο κορυφαίο πρωτάθλημα Formula 1, καθώς επίσης και ονόματα από τα παλιά, που πολλοί περίμεναν για να ξαναζήσουν επικές μάχες αλλά τελικά διαψεύστηκαν. Ο γιος του Αλέν Προστ, Νικολά και ο ανηψιός του Άιρτον Σένα, Μπρούνο, τράβηξαν πάνω τους μεγάλη προσοχή καθώς επίσης και η μία γυναίκα που αγωνίστηκε, η Simona de Silvestro.

11949484_10206411136131543_4268674519368888507_n

Για το 2014, όλες οι ομάδες χρησιμοποίησαν τον ίδιο τύπο μονοθεσίου, με κωδικό Spark-Renault SRT_01E,  σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από τη Γαλλική εταιρία Spark Racing Technology και με τη συμβολή μεγάλων ονομάτων του χώρου, όπως οι Williams, McLaren, Dallara και Renault. Για το 2015, όλα αυτά αλλάζουν και οι ομάδες είναι ελεύθερες να εξελίξουν οι ίδιες τα μονοθέσιά τους. Ελπίζουμε να είναι έτσι ακόμα πιο συναρπαστικό!

11947648_10206411136251546_2463422481651306147_n

Στο μονοθέσιο αυτό, το μονοκόκ σασί κατασκευάζεται από την Ιταλική Dallara, από αλουμίνιο και ανθρακονήματα, ώστε να είναι ταυτόχρονα υπερελαφρύ αλλά και ασφαλές για τον οδηγό του σε περίπτωση ατυχήματος.  Ο άξονας μετάδοσης και αρκετά από τα ηλεκτρονικά του μονοθεσίου παρέχονται από τη McLaren, ενώ οι μπαταρίες από τη Williams. Αυτές δίνουν ισχύ 200kW, δηλαδή 270 ίππων, που περνάνε στο δρόμο μέσω ενός σειριακού κιβωτίου ταχυτήτων 5 σχέσεων. Παρά τη μικρή ονομαστικά ισχύ σε σχέση με άλλα πρωταθλήματα, ένα μονοθέσιο Formula e φτάνει στα 100km/h σε μόλις 3 δευτερόλεπτα, ενώ έχει τελική ταχύτητα 225 km/h, επιδόσεις διόλου ευκαταφρόνητες!

Η συνεργασία όλων αυτών των ηλεκτρονικών επιβλέπεται από τα προγράμματα software της Renault μέσω των τμημάτων της εταιρίας Renault Sport Technologies και Renault Sport F1 programmes. Τέλος, επίσημος προμηθευτής ελαστικών είναι η Γαλλική Michelin, η οποία παρέχει – για πρώτη φορά – ελαστικά 18 ιντσών και χαμηλού προφίλ σε ζάντες μαγνησίου της ΟΖ. Σημαντικό είναι πως το ίδιο ελαστικό χρησιμοποιείται και για στεγνούς αγώνες αλλά και υπό βροχή, χωρίς να χρειαστεί να αλλαχθούν κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε αγώνα.

Ενδιαφέρον στοιχείο, όσον αφορά τους κινητήρες είναι πως η ισχύς τους μπορεί να αλλάξει κατά τη διάρκεια του αγώνα. Έτσι, σε ρυθμό αγώνα, συνήθως αποδίδουν 150 kW (202,5 ίππους) ενώ υπάρχει και η δυνατότητα προσωρινά να γίνει αύξηση της ισχύος κατά 30 kW (40,5 ίππους) αλλά μόνο για επιλεγμένους οδηγούς μέσω της εφαρμογής FanBoost.

Η εφαρμογή αυτή δίνει τη δυνατότητα στους οπαδούς των ομάδων να ψηφίσουν ηλεκτρονικά τις προηγούμενες μέρες του αγώνα για τον αγαπημένο τους οδηγό, κι έτσι να  ΄΄δωρίσουν΄΄ σε 3 από αυτούς την επιπλέον ισχύ για να τη χρησιμοποιήσουν για 5 δευτερόλεπτα σε όποια σημεία του αγώνα κρίνουν αυτοί απαραίτητο.

Σημασία έχουν δώσει οι οργανωτές ακόμα και στον ήχο που παράγει το μονοθέσιο. Είναι λογικό να σκεφτεί κανείς πως ένας ηλεκτροκινητήρας δε θα ακούγεται καθόλου. Σε σχέση με τις γνωστές μορφές αγώνων, αυτό ισχύει. Όμως παράγεται ένας διαφορετικός ήχος – ο ήχος του μέλλοντος, όπως τον περιγράφει η FIA – που φθάνει και τα 80 db, όταν ένα κοινό αυτοκίνητο με δυσκολία πλησιάζει τα 70 db.

 

 

Η διαδικασία των δοκιμών και του αγώνα δε διαφέρει και πολύ από τις μορφές που ήδη γνωρίζουμε, με τη διαφορά ότι όλα γίνονται μέσα στην ίδια μέρα.

Έτσι, νωρίς το πρωί υπάρχουν δύο περίοδοι δοκιμών, η πρώτη 45 λεπτών και η δεύτερη 30, όπου οι οδηγοί χρησιμοποιούν πλήρη ισχύ και ΄΄στήνουν΄΄ το μονοθέσιό τους. Μετά από διάλλειμα μιας ώρας αρχίζουν τα επίσημα δοκιμαστικά, που διαρκούν το πολύ 55 λεπτά. Εκεί, κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του 10 λεπτά για να κάνει όσους γύρους θέλει και να πετύχει κάποιο χρόνο. Κι εδώ χρησιμοποιείται πλήρης ισχύς. Ενδιαφέρον είναι πως ο οδηγός με την pole position έχει μπόνους 3 βαθμών για το πρωτάθλημα. Άρα, ένα επιπλέον κίνητρο για να κινηθούν όσο γίνεται στο όριο! Ακολουθεί μια παύση 2 περίπου ωρών έως την εκκίνηση του αγώνα, ο οποίος διαρκεί μια ώρα. Οι κινητήρες όμως περιορίζονται στους 202,5 ίππους.

Κατά τη διάρκεια του αγώνα δεν γίνονται πιτ στόπ για αλλαγές ελαστικών, παρά μόνο αν υπάρχει κάποιο κλατάρισμα. Γίνεται όμως αλλαγή μονοθεσίου!

 

 

Ο κύριος λόγος είναι πως η τεχνολογία στις μπαταρίες αυτή τη στιγμή, δεν επιτρέπει στα μονοθέσια να τρέξουν με αυτή την ισχύ για ολόκληρο τον αγώνα. Κι εφόσον η αλλαγή μπαταρίας είναι αρκετά περίπλοκη – αφού δεν πρόκειται για κάτι παρόμοιο με ότι έχουμε στα αυτοκίνητά μας – αποφασίστηκε η αλλαγή μονοθεσίου. Με τον τρόπο αυτό, κάθε ομάδα διαμορφώνει κατάλληλα τη στρατηγική της ώστε μέσα στον δοσμένο χρόνο να γίνει η αλλαγή όσο το δυνατόν πιο συμφέρουσα.

Τέλος, οι βαθμοί που δίνονται σε κάθε οδηγό, διαμορφώνονται με τον ίδιο τρόπο όπως και στα υπόλοιπα πρωταθλήματα, με τον 1ο να παίρνει 25, τον 2ο 18, τον 3ο 15, τον 4ο 12, τον 5ο 10, τον 6ο 8, τον 7ο 6, τον 8ο 4, τον 9ο 2 και τον 10ο 1 βαθμό. Δύο βαθμοί δίνονται επίσης και σε κάθε αγώνα στον οδηγό που κάνει τον ταχύτερο γύρο.

 

 

Συνοπτικά, οι 10 ομάδες που συμμετείχαν το 2014 ήταν:

Χωρίς τίτλο

Πρωταθλητής για το 2014 αναδείχθηκε ο Βραζιλιάνος Nelson Piquet Jr, γιος του πρωταθλητή της Formula 1 Nelson Piquet, με συνολικά 144 βαθμούς, μόλις 1 βαθμό μπροστά από τον Ελβετό Sebastien Buemi! Τρίτος, με 10 βαθμούς λιγότερους τερμάτισε ο – επίσης Βραζιλιάνος – Lucas di Grassi, σε έναν τίτλο που κρίθηκε κυριολεκτικά στο τελευταίο e-Prix!

Απολαύστε το βίντεο της σύνοψης του πρώτου πρωταθλήματος Formula e!

 

 

Για τη νέα χρονιά, αρκετά έχουν αλλάξει και σε ομάδες και σε οδηγούς, αν και τα ρόστερ δεν έχουν συμπληρωθεί ακόμα. Για πρώτη φορά όμως φέτος, ένας παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1, ο Καναδός Jacques Villeneuve, θα αγωνίζεται με τα χρώματα της Venturi.  Ευελπιστούμε σε ένα εξίσου συναρπαστικό πρωτάθλημα!

Χωρίς τίτλο

FacebooktwitteryoutubeinstagramFacebooktwitteryoutubeinstagram

Αφήστε το δικό σας σχόλιο

Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει

Notify of
avatar
wpDiscuz