(Used) Test Drive- VW Golf GTI (2001)
Η δεύτερη δοκιμή μας, αφορά ένα πολυφορεμένο για την ελληνική αγορά μοντέλο, την 4η γενιά του VW Golf και ειδικότερα την έκδοση GTI με τους 150 ίππους. Είναι ένα αυτοκίνητο που έχει σημαδέψει σχεδιαστικά τις επόμενες γενιές του Golf, λειτουργώντας πολλές φορές – στους υπεύθυνους του design της εταιρείας – ως σημείο αναφοράς. Η τέταρτη γενιά που παρουσιάστηκε το μακρινό 1998 περιείχε αρκετές καινοτομίες όπως οι στάνταρ αερόσακοι, κλιματισμός, ABS, ηλεκτρονική κατανομή πέδησης και νέους κινητήρες. Ήταν η εποχή που τα αυτοκίνητα γίνονταν πιο μεγάλα, πιο βαριά και ειδικά στις μικρές εκδόσεις πιο αργά απ’τους προκατόχους τους. Έκαναν όμως τρομερά νούμερα πωλήσεων με το πλεονέκτημα του μεγάλου, ποιοτικού και σοβαρού αυτοκινήτου που κρατά χαμηλό προφίλ ακόμα και στις επιδόσεις. Όταν εμφανίστηκε αρχικά ο 20βάλβιδος κινητήρας στο group VAG, όλοι ήταν πεπεισμένοι πως ο υπερτοφοδοτούμενος αυτός 1800άρης, θα έβαζε φωτιά στην άσφαλτο με τις κατάλληλες ρυθμίσεις. Προς απογοήτευση όλων μας, η απόδοσή του στο GTI τέταρτης γενιάς ήταν μόνο 150 ίπποι, αριθμός ίδιος με το αντίστοιχο 2λιτρο GTI τρίτης γενιάς. Ναι μεν η ροπή του ανέβηκε στα 214 Nm, κυρίως λόγω τούρμπο, η ισχύς του σε συνδυασμό με το μακρύ κιβώτιο για καλύτερη οικονομία καυσίμου και το βαρύ αμάξωμα, έκαναν το Golf GTI να μην είναι και τόσο γρήγορο που να δικαιολογεί το λογότυπο αυτό. Σίγουρα οι προσπεράσεις γίνονταν πανεύκολα και γρήγορα, ενώ τα km/h ανεβαίνουν με άνεση στο κοντέρ, το GTI αυτό είχε προσανατολισμό για άνετα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και δε σε καλούσε να το στρίψεις όπως αρμόζει σ’ένα GTI. Με τις σχετικά άνετες αναρτήσεις, οι κλίσεις στις στροφές ήταν εμφανείς και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας δεν έδινε το ‘παιχνιδιάρικο’ ύφος που είχαν άλλα μοντέλα της εποχής αυτής. Η συντηρητική προσέγγιση φαίνεται και στο εσωτερικό με τις ξύλινες επιφάνειες σε ταμπλό, λεβιέ ταχυτήτων και χερούλια, ενώ το δερμάτινο τριάκτινο τιμόνι βελτίωνε αρκετά τη συνολική εικόνα. Εξωτερικά δεν διέφερε ούτε στο ελάχιστο από τα 1,4 ή 1,6 Golf των εκδόσεων Generation με τα βαμμένα πλαστικά στο χρώμα του αυτοκινήτου και τις ίδιες 16άρες ζάντες αλουμινίου. Η απόληξη της εξάτμισης είχε κρυφτεί σε όλες τις εκδόσεις κι ακόμα κι αν κάποιος έσκυβε να δει τη διπλή ‘μπούκα’ θα μπερδευόταν γιατί ήταν ίδια ακριβώς με του 1,6! Έτσι, η μόνη ειδοποιός διαφορά ήταν ένα σηματάκι στο πορτ μπαγκάζ που έγραφε GTI. Ευτυχώς, η όλη φιλοσοφία της άχρωμης ομοιομορφίας και του συντηρητισμού σε επιδόσεις ή οδική συμπεριφορά άρχισε να αλλάζει προς το τέλος της 4ης γενιάς – ειδικά με το επετειακό edition 25 – καθώς υπήρξαν αλλαγές σε ζάντες, εξτρά σπόιλερ, αλουμινένια πάνελ εσωτερικά και εννοείται περισσότερη ισχύς με άλλο κιβώτιο ταχυτήτων και πιο σωστές αναρτήσεις.
Ας μείνουμε, λοιπόν, στο συγκεκριμένο 2-πορτο GTI που είναι χρονολογίας 2001, 1800 κυβ. εκ. απόδοσης 150 ίππων. Ο 4-κύλινδρος τούρμπο έχει 5 βαλβίδες ανά κύλινδρο και είναι ένας από τους κινητήρες πασπαρτού της VW που έχει τοποθετηθεί με επιτυχία και αρκετή αξιοπιστία σε πάρα πολλά μοντέλα της οικογένειας VAG. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός κιβωτίου 5 σχέσεων με έναν σκληρό επιλογέα που έχει ακρίβεια, αλλά χάνει πολύ σε αίσθηση και ταχύτητα αλλαγών. Ως γνήσιο GTI αγκαλιάζει τους επιβάτες του με τα όμορφα Recaro μπάκετ καθίσματα και τους δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα με τον ηλεκτρονικό κλιματισμό Climatronic. Ταυτόχρονα, οι δερμάτινες επενδύσεις σε τιμόνι, χειρόφρενο και η ηλεκτρική οροφή ηλίου – που έμπαινε σαν εξτρά, αλλά ήταν συνηθισμένη στα GTI – δίνουν μια αίσθηση πολυτέλειας και δυναμισμού που δεν περνά απαρατήρητη. Μέχρι εδώ φτάνει ο βασικός εξοπλισμός. Τώρα ξεκινούν πιο ενδιαφέροντα πράγματα: αναβάθμιση του εγκεφάλου από την Overload, σετ ανάρτησης χαμηλώματος Koni, σπόιλερ 4motion με εμφανείς απολήξεις της εξάτμισης και φώτα xenon. Το πρώτο από αυτά είναι που δικαιολογεί απόλυτα το σήμα GTI στην μπροστινή μάσκα, καθώς με – κατά προσέγγιση – 190 ίππους φτάνει στα επίπεδα του edition 25 με 180 ίππους. Το δεύτερο και σημαντικό είναι το πέρασμα της εξτρά δύναμης στο δρόμο και η βελτίωση στις στροφές, κάτι που η Koni κάνει με τον καλύτερο τρόπο, θυμίζοντας πως είναι GTI, στερώντας, βέβαια, αρκετά από την άνεση των επιβατών. Στο εσωτερικό, οι πίσω επιβάτες θα στριμώξουν λίγο τα πόδια τους (λόγω των μεγάλων Recaro) και το κεφάλι τους (λόγω ανοιγόμενης οροφής), ενώ οι μπροστά κάθονται άψογα και μπορούν ανενόχλητα να ασχοληθούν με την οθόνης αφής πολυμέσων στην κεντρική κονσόλα – η οποία με τον καιρό εμφανίζει αρκετούς τριγμούς.
Στην οδική συμπεριφορά βοηθά η καλή πληροφόρηση απ’το σχετικά γρήγορο υδραυλικό τιμόνι και τα δυνατά φρένα των 288mm (μπροστά) που έχουν καλή αίσθηση, αλλά χάνουν μετά από πίεση την αποτελεσματικότητά τους και μαζί μ’αυτήν ο οδηγός χάνει την αυτοπεποίθησή του για άμεσο φρενάρισμα, πατώντας πιο βαθιά το πεντάλ. Οδηγώντας το, δεν ακούς ποτέ τον κινητήρα να ‘φωνάζει’. Στα χαμηλά είναι αθόρυβος και ο ήχος από τη σκάστρα είναι λίγο πιο έντονος, εξ’αιτίας της μεγαλύτερης πίεσης στο τούρμπο. Μπορεί να μην ακούγεται, είναι όμως ταχύτατο. Ξεκινώντας γρήγορα, η πρώτη σπινιάρει χωρίς δισταγμό και ‘κουμπώνοντας’ δευτέρα ξεδιπλώνεται όλη η δύναμη στην άσφαλτο. Τα πρώτα 100km/h χρειάζονται και τρίτη ταχύτητα στο κιβώτιο, η οποία είναι πιο μακριά και ιδανική για να αντιληφθείς την αυξημένη ροπή που είναι διαθέσιμη. Συνεχίζει να ανεβάζει ρυθμό μέχρι πάνω από 230 km/h αν υπάρχει ανοιχτός δρόμος. Η ανάρτηση θα ακολουθήσει τους γρήγορους ρυθμούς, θα βοηθήσει να λιγοστέψουν οι κλίσεις και θα βγάλει τον οδηγό απ’την δύσκολη θέση σε αρκετές περιπτώσεις, αρκεί να μην το παρακάνει και φτάσει σε καταστροφική υποστροφή, η οποία λόγω της δύναμης εμφανίζεται συχνά. Σε πιο ανοιχτές στροφές ‘κουβαλάει’ πολλά km/h και με ένα άφημα του γκαζιού ή λίγο φρένο, το πίσω μέρος αποσταθεροποιείται, αλλά διορθώνεται άμεσα μ’ένα μικρό ανάποδο, δίνοντας χαμόγελα ικανοποίησης στον οδηγό.
Δεν είναι τυχαίο πως αρκετοί βελτιωτικοί οίκοι έχουν ασχοληθεί με τον συγκεκριμένο κινητήρα και τον έχουν φτάσει στα όριά του. Ακόμα κι αν έχει περιθώρια βελτίωσης, το GTI αυτό είναι μια βροντερή περίπτωση αυτοκινήτου που ήταν για τις μεταφορές ενός 50άρη οικογενειάρχη και έγινε εργαλείο οδήγησης για οδηγούς με ανησυχίες, χωρίς να χάνει κάτι από το κύρος του ή την χρηστικότητά του. Στην αγορά υπάρχουν αρκετά βελτιωμένα, ίσως και κακοδιατηρημένα Golf 4 GTI, με τιμή που ξεκινάει απ’τα 3000 ευρώ. Η συμβουλή μας θα ήταν, εάν επιλέξετε κάτι τέτοιο, όσο λιγότερα χιλιόμετρα και όσο περισσότερο εργοστασιακό είναι, θα γίνει μια καλή και αξιόπιστη βάση να δημιουργηθεί ένα αυτοκίνητο πολύ καλό, σύμφωνα με τα δικά σας γούστα.
Δείτε το ολοκληρωμένο βίντεο της δοκιμής με το VW Golf GTI: