2022 Mazda MX-5: Βελτιωμένος χειρισμός και νέες επιλογές
Οι διθυραμβικές κριτικές για το θρυλικό Mazda MX-5 συνεχίζουν ακόμα και μετά από τρείς δεκαετίες και 1.1 εκατομμύρια μονάδες που έχουν πουληθεί.
Και δικαιολογημένα: Το roadster που αγαπάει όλος ο κόσμος έχει εξελιχθεί με τα χρόνια και έχει αποκτήσει στυλ που κόβει την ανάσα. Ωστόσο, παραμένει πιστό στη φιλοσοφία του Jinba Ittai που φέρνει τον οδηγό και το αυτοκίνητο σε απόλυτη αρμονία. Η τελευταία έκδοση είναι ακόμα πιο στιβαρή στις καμπύλες της, χάρη σε μια μοναδική νέα τεχνολογία.
Το Kinematic Posture Control (KPC) προσφέρεται αποκλειστικά στο MX-5 του 2022, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και την άνεση, είτε αφορά την οδήγηση σε δύσκολους επαρχιακούς δρόμους είτε σε πίστες αγώνων. Το KPC χρησιμοποιεί στιγμιαίες ρυθμίσεις πέδησης για να αυξήσει τη σταθερότητα της πίσω ανάρτησης και την κύλιση του αμαξώματος κατά τις στροφές, ενισχύοντας τη χαρακτηριστική συμπεριφορά του MX-5 στον δρόμο- ιδιαίτερα όταν το αυτοκίνητο ωθείται στα όριά του.
Σχεδιαστικά, η Mazda προσθέτει επιπλέον νέες χρωματικές επιλογές εσωτερικά και εξωτερικά για τη νέα έκδοση του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου της, που έχει βραβευθεί με το Car Design of the Year. Αυτά περιλαμβάνουν ένα νέο λαμπερό εξωτερικό φινίρισμα Platinum Quartz Metallic, ένα έντονο χρωματισμένο εσωτερικό Terracotta με εξαιρετικά απαλό δέρμα Nappa και μια εκλεπτυσμένη επιλογή μαλακής οροφής σε σκούρο μπλε χρώμα.
Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η ‘ξυραφένια’ οδική του συμπεριφορά που συνοδεύεται από την πρωτοποριακή ελαφριά κατασκευή του MX-5 και την τέλεια ισορροπία, ο πολύστροφος κινητήρας Skyactiv-G (που πληροί τις προδιαγραφές Euro 6d χωρίς φίλτρο μικροσωματιδίων) σε συνδυασμό με το εξαιρετικά ακριβές χειροκίνητο κιβώτιο και την ηρεμία μιας ολοκληρωμένης σειράς διαθέσιμων τεχνολογιών υποβοήθησης οδήγησης κάτω από την ομπρέλα του i-Activsense.
Οπτικά, το Mazda MX-5 του 2022 παραμένει πιστό στη σχεδιαστική φιλοσοφία του Kodo, χάρη στην οποία κατέκτησε τον τίτλο του World Car Design of the Year καθώς και του World Car of the Year το 2016.
Το μοντέλο διατηρεί το εμβληματικό του στυλ, θολώνοντας τα όρια μεταξύ εξωτερικού και εσωτερικού, και τονίζει ταυτόχρονα τις τέλεια ισορροπημένες αναλογίες του, δίνοντας έμφαση στο χαμηλό κέντρο βάρους του.
Το Platinum Quartz Mettalic είναι μια νέα εξωτερική επιλογή, η οποία συνδυάζει ένα μεταξένιο λευκό ημιδιαφανές φινίρισμα αμαξώματος που μοιάζει με χαλαζία. Προσθέτει ένα επίπεδο κλάσης στο MX-5, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με το νέο εσωτερικό Terracotta, το οποίο διαθέτει δέρμα Nappa με ζωντανά χρώματα υψηλής ποιότητας το οποίο είναι απαλό στην αφή. Αυτές οι δύο νέες επιλογές συνδυαστικά, δημιουργούν μια αίσθηση ελευθερίας και απόλαυση της ζωής.
Η μαλακή οροφή του MX-5 roadster, η οποία ανοίγει και κλείνει με μια κίνηση του καρπού, είναι πλέον διαθέσιμη σε σκούρο μπλε. Αυτό προσφέρει νέες δυνατότητες για μια καθαρά μοντέρνα επιλογή, για παράδειγμα μαζί με χρώματα αμαξώματος όπως το Machine Grey Premium Metallic.
Ενώ η μαλακή οροφή του roadster ανοίγει και κλείνει με μία απλή κίνηση του καρπού, η ηλεκτροκίνητη σκληρή οροφή RF προσθέτει στο μοντέλο την ιδανική πινελιά design και άνεσης. Η πλήρως αυτόματη, τριών τμημάτων, σκληρή οροφή προσφέρει στον πελάτη τα πλεονεκτήματα των δύο κόσμων των σπορ αυτοκινήτων: Την οδήγηση στον ανοιχτό ορίζοντα και την πρόσθετη ασφάλεια ενός κουπέ με σκληρή οροφή.
Η οροφή τύπου RF είναι η ταχύτερα ανοιγόμενη σκληρή οροφή στην αγορά χάρη στον εξαιρετικά ευφυή και μικρό μηχανισμό ο οποίος ανοίγει και κλείνει την οροφή σε μόλις 13 δευτερόλεπτα – ακόμα και εν κινήσει μέχρι τα 10χλμ./ώρα. Χάρη στην ηχομόνωση της στιβαρής οροφής, το Mazda MX-5 RF εξασφαλίζει απαράμιλλο επίπεδο άνεσης.
Στο εσωτερικό, οδηγός και συνοδηγός κάθονται χαμηλότερα από ότι στις προηγούμενες γενιές MX-5, και απολαμβάνουν καλύτερη ορατότητα καθώς και ευκολότερη ρύθμιση των καθισμάτων και χειρισμό των θυρών. Η κολόνα του τιμονιού είναι ρυθμιζόμενη όχι μόνο σε ύψος αλλά και σε απόσταση, με το τιμόνι, τα όργανα και τα χειριστήρια όλα τοποθετημένα συμμετρικά κατά μήκος ενός μόνο άξονα για εύκολη ανάγνωση.
Είναι ευρέως γνωστό ότι είναι το πιο διασκεδαστικό αυτοκίνητο για το κόστος του στην αυτοκινητοβιομηχανία. Πλέον, το Mazda MX-5 του 2022 αποπνέει ακόμη μεγαλύτερη σιγουριά στις στροφές, χάρη σε μια μοναδική νέα τεχνολογία που ονομάζεται Kinematic Posture Control (KPC).
Το KPC μεγεθύνει τις εγγενείς δυνατότητες τής πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων του MX-5, της οποίας η δομή σχεδιάστηκε για να αποτρέπει την ανύψωση του αμαξώματος του αυτοκινήτου κατά το φρενάρισμα. Σε αντίθεση με παλιότερα μοντέλα, όταν το MX-5 στρίβει – κυρίως σε υψηλές δυνάμεις G – το νέο σύστημα εφαρμόζει ελαφρά τα φρένα στον εσωτερικό πίσω τροχό για να αυξήσει αυτό το «αντι-ανυψωτικό» αποτέλεσμα, καταστέλλοντας έτσι την κύλιση του αμαξώματος, σταθεροποιώντας το, δίνοντας παράλληλα την αίσθηση ότι “αγκαλιάζει” το δρόμο.
Στην πράξη, το MX-5 παραμένει ευκίνητο με άφθονη ανατροφοδότηση στο δρόμο κάτω από καθημερινές συνθήκες οδήγησης. Αλλά όταν τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα, για παράδειγμα σε δρόμο με «κλειστές» στροφές, το KPC αναγνωρίζει αμέσως τη διαφορά στις ταχύτητες μεταξύ των πίσω τροχών και αντιδρά, αυξάνοντας το επίπεδο παρέμβασης, όπως αυτό απαιτείται για να οξυνθεί η απόκριση του πίσω άκρου και να σταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο.
Το νέο MX-5 διακρίνεται σε ιδιαίτερα δύσκολες στροφές καθώς και σε πιο ανώμαλες επιφάνειες, ενισχύοντας τη Jinba Ittai φιλοσοφία, όπου οδηγός και αυτοκίνητο γίνονται ένα. Είτε με μαλακή, είτε με αναδιπλούμενη οροφή, η οδηγική εμπειρία είναι το ίδιο απολαυστική, χτίζοντας εμπιστοσύνη πίσω από το τιμόνι, ενώ παράλληλα βελτιώνει την άνεση τόσο για τον οδηγό όσο και για τον επιβάτη, ιδιαίτερα σε υψηλότερες ταχύτητες. Όλα τα MX-5 του 2022 θα συνοδεύονται από το KPC, το οποίο δεν προσθέτει ούτε γραμμάριο σε αυτήν την ελαφρύτερη γενιά MX-5 συγκριτικά με το αρχικό μοντέλο πρώτης γενιάς που είχε κυκλοφορήσει το 1989.
Η τρέχουσα τέταρτη γενιά της Mazda, επωφελείται επίσης από τις κατασκευαστικές τροποποιήσεις του πλαισίου και του αμαξώματος, καθώς και από τις βελτιώσεις του κινητήρα για αύξηση της ισχύος και της αποδοτικότητας του καυσίμου. Ως αποτέλεσμα, η Mazda ήταν σε θέση να συμμορφωθεί με τις αυστηρές εκπομπές ρύπων Euro 6d (που τέθηκαν σε ισχύ το 2021) χωρίς να χρειάζεται φίλτρο μικροσωματιδίων για κανέναν από τους βενζινοκινητήρες άμεσου ψεκασμού Skyactiv-G υψηλής συμπίεσης και υψηλών στροφών που προσφέρονται με το MX-5.
Ο 2λιτρος Skyactiv-G ανταποκρίνεται με πολύ μεγαλύτερη αμεσότητα σε ολόκληρη την κλίμακα των στροφών, αντιδρά πολύ πιο γρήγορα στις εντολές του γκαζιού και ακούγεται πολύ πιο ζωντανός, διατηρώντας ταυτόχρονα και την κατανάλωση σε χαμηλό επίπεδο. Το όριο λειτουργίας βρίσκεται στις 7.500 rpm με απόδοση 135 kW/184 PS στις 7.000 rpm ενώ η μέγιστη ροπή των 205 Nm είναι ήδη διαθέσιμη στις 4.000 rpm.
Με τον κινητήρα Skyactiv-G 2.0, το MX-5 soft-top επιταχύνει από 0 -100χλμ./ώ. σε 6,5 δευτερόλεπτα και η τελική του ταχύτητα είναι 219 χλμ./ώ. Η κατανάλωση και στις δύο εκδόσεις είναι 6,9 l/100χλμ. (CO2: 157-156 g/km). Για ακόμα περισσότερη βελτίωση της κατανάλωσης, ο Skyactiv-G 2.0 εφοδιάζεται με το σύστημα i-Eloop, ένα σύστημα ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα, και το σύστημα start-stop που ονομάζεται Mazda i-stop.
Η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει τον Skyactiv-G 1.5, που αποδίδει 97 kW/132 PS στις 7.000 rpm και μέγιστη ροπή 152 Nm στις 4.000 rpm. Και οι δύο εκδόσεις με τον κινητήρα Skyactiv-G 1.5 εμφανίζουν κατανάλωση 6,1 l/100χλμ. και εκπομπές CO2 138 g/km. Εφοδιάζονται επίσης και με το σύστημα i-Eloop, για ανάκτηση ενεργείας κατά το φρενάρισμα και το i-stop, το σύστημα start-stop της Mazda. Οι κινητήρες συνοδεύονται από χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων Skyactiv-MT που έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για το MX-5, και την κλασική διάταξη κινητήρα μπροστά και στη μέση, και κίνηση πίσω.
Τα Mazda CX-5 και MX-5 του 2022 διαθέτουν φωτιστικά σώματα LED με αυτόματη ρύθμιση ύψους της δέσμης, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους εξωτερικούς καθρέφτες και σύστημα αυτόματου κλιματισμού στο βασικό τους εξοπλισμό, καθώς και κομψή ατσάλινη επένδυση στα μαρσπιέ.
Ένα ακόμα σύστημα είναι και το MZD Connect, το σύστημα infotainment της Mazda με έγχρωμη οθόνη αφής 7” και περιστροφικό χειριστήριο, ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB) και έξι ηχεία. Στο βασικό επίσης εξοπλισμό περιλαμβάνεται και η ενσωμάτωση του smartphone μέσω λογισμικού Apple CarPlay – τώρα με ασύρματη σύνδεση – καθώς και Android Auto, που δίνει τη δυνατότητα των εγκατεστημένων εφαρμογών ενός smartphone να εμφανίζονται στην οθόνη του MZD Connect του αυτοκινήτου, και έτσι να χρησιμοποιούνται με ασφάλεια.
Το MX-5 του 2022 μπορεί επίσης να εφοδιαστεί και με το ηχοσύστημα της BOSE® των εννέα ηχείων καθώς και το σύστημα πλοήγησης Mazda SD με τρισδιάστατη απεικόνιση.
Και τα συστήματα ασφαλείας δεν τελειώνουν εδώ. Το MX-5 του 2022 προσφέρει το σύστημα προειδοποίησης ακούσιας εκτροπής από τη λωρίδα κυκλοφορίας (Lane Departure Warning System – LDWS) και τα full-LED φωτιστικά σώματα με αυτόματη ρύθμιση εμβέλειας, που εξασφαλίζει μόνιμα τον ιδανικό φωτισμό του δρόμου. Στα συστήματα ενεργητικής ασφαλείας περιλαμβάνεται επίσης και η υποβοήθηση στάθμευσης (RCTA), που προειδοποιεί τον οδηγό για την πίσω διασταυρούμενη κυκλοφορία όταν εκείνος κινείται με όπισθεν, το σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας (Lane Change Assistant Plus – BSM), που ελέγχει τα τυφλά σημεία, και το σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού Matrix LED με μεταβαλλόμενα προγράμματα φωτισμού.
Το αναβαθμισμένο σύστημα υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης σε πόλη (City Emergency Brake Assist – SCBS – Smart City Brake Support) αναγνωρίζει την παρουσία οχημάτων και πεζών μπροστά στο αυτοκίνητο και φρενάρει αυτόματα εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο, αλλά και το σύστημα υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης σε πόλη (City Emergency Brake Assist Plus – SCBS R – Smart City Brake Support Reverse) που αναγνωρίζει την παρουσία οχημάτων και εμποδίων πίσω από το αυτοκίνητο. Επίσης περιλαμβάνονται και τα συστήματα αναγνώρισης πινακίδων οδικής σημάνσεως (Traffic Sign Recognition – TSR), προειδοποίησης απόσπασης προσοχής του οδηγού (Driver Attention Alert – DAA) και η κάμερα οπισθοπορείας.
Το ενεργό καπό, έχει βελτιωθεί στα μοντέλα της σημερινής γενιάς του MX-5 και προσφέρει βελτιωμένη προστασία των πεζών. Αυτό το καπό ανυψώνεται σε περίπτωση σύγκρουσης με έναν πεζό, δημιουργώντας μια κρίσιμη ζώνη παραμόρφωσης μεταξύ του καπό και των άκαμπτων τμημάτων του κινητήρα. Αυτό μειώνει τον κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών στο κεφάλι, χωρίς εντούτοις να επηρεάζει αρνητικά το σχεδιασμό του αυτοκινήτου.
MX-5 | MX-5 RF | |||||
SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | |||
Τύπος κινητήρα | I4 DOHC 16βάλβιδος | I4 DOHC 16βάλβιδος | I4 DOHC 16βάλβιδος | I4 DOHC 16βάλβιδος | ||
Κυβισμός | cm3 | 1.496 | 1.998 | 1.496 | 1.998 | |
Διάμετρος χ Διαδρομή | mm | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 | |
Κίνηση εκκεντροφόρου | Καδένα χρονισμού | Καδένα χρονισμού | Καδένα χρονισμού | Καδένα χρονισμού | ||
Σύστημα ψεκασμού | Άμεσος ψεκασμός | Άμεσος ψεκασμός | Άμεσος ψεκασμός | Άμεσος ψεκασμός | ||
Σχέση συμπίεσης | 13.0:1 | 13.0:1 | 13.0:1 | 13.0:1 | ||
Σειρά εξαγωγής | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | ||
Σύστημα ελέγχου εκπομπών | Τριοδικός καταλύτης | Τριοδικός καταλύτης | Τριοδικός καταλύτης | Τριοδικός καταλύτης | ||
Μέγιστη ισχύς | kW (PS) / rpm | 97 (132)/7.000 | 135 (184)/7.000 | 97 (132)/7.000 | 135 (184)/7.000 | |
Μέγιστη ροπή | Nm / rpm | 152/4.500 | 205/4.000 | 152/4.500 | 205/4.000 | |
Μέγιστος αριθμός στροφών | rpm | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | |
Τύπος καυσίμου | 95 RON | 95 RON | 95 RON | 95 RON | ||
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ | Λίτρα | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Χωρητικότητα λιπαντικού | Λίτρα | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | |
Μπαταρία | N-55(S) | N-55(S) | N-55(S) | N-55(S) | ||
Κιβώτιο ταχυτήτων | 6MT | 6MT | 6MT | 6MT/6AT |