Mazda 3
Η σειρά 3 της Mazda είναι εκείνη που έχει κρατήσει την εταιρεία σε μια καλή πορεία πωλήσεων τα προηγούμενα χρόνια και μαζί με το roadster MX-5 αποτελούν, ίσως, τα πιο δημοφιλή Mazda στη χώρα μας. Δεν είναι ένα πισωκίνητο διθέσιο κάμπριο που φωνάζει σαν… σειρήνα στους υποψήφιους – συνήθως νέους – αγοραστές, αλλά είναι ένα μπροστινοκίνητο μικρομεσαίο με, ομολογουμένως, ωραία εμφάνιση. Αν σκεφτούμε και τις εκδόσεις MPS στο παρελθόν, τότε το Mazda 3 είναι ένα hatchback που όταν εμφανίζεται καινούρια έκδοση, πρέπει να δίνουμε την απαραίτητη προσοχή. Αυτό θα γίνει στα τέλη του 2016 περίπου, όταν το νέο Mazda 3 θα είναι διαθέσιμο στην Ευρώπη. Ήδη ξεκίνησε να διατίθεται στην Ιαπωνία και οι υπεύθυνοι για την εξέλιξή του είναι αρκετά περήφανοι γι’αυτά που έχουν καταφέρει με το νέο τους μοντέλο. Για να καταλάβετε τι εννοούμε, οι Ιάπωνες έχουν την εξής προσέγγιση για τα αυτοκίνητά τους: rider and horse as one, δηλαδή αναβάτης και άλογο σαν ένα! Θέλουν δηλαδή, όπως έκαναν και στο MX-5, ο οδηγός να νιώθει ένα με το αυτοκίνητο στο δρόμο. Έτσι, έδωσαν και στο Mazda 3, λίγο απ’το “Jinba Ittai” – μη ρωτήσετε τι είναι, αυτό που είπαμε πιο πάνω εν ολίγοις!
Στα τελευταία Mazda που έχουν παραχθεί, υπάρχει μια ανθρωποκεντρική φιλοσοφία που θέλει να δίνει μεγάλη απόλαυση σε όσους τα οδηγούν ή είναι συνεπιβάτες. Το ίδιο και στο Mazda 3. Πως το καταφέρνουν; Το Skyactiv Vehicle Dynamics έχει μια σειρά από τεχνολογίες που ελέγχουν τη λειτουργία και τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, επεμβαίνοντας στον κινητήρα, στη μετάδοση και στην ανάρτηση. Έχουν, επίσης, ενσωματώσει και το GVC (G-Vectoring control) που είναι στην ουσία ένα σύστημα torque vectoring – δηλαδή ελέγχου της ροπής – ξεχωριστά για κάθε τροχό, έτσι ώστε να μεταφέρεται η σωστή ποσότητα ροπής στον τροχό με την μεγαλύτερη πρόσφυση για καλύτερο χειρισμό στις στροφές. Δεν είναι κάτι νέο στην κατηγορία αυτή, καθώς πολλά από τα αυτοκίνητα του ανταγωνισμού το έχουν ήδη στις πιο σπορ εκδόσεις. Απλά για πρώτη φορά εφαρμόζεται και σ’ένα Mazda 3.
Στο εξωτερικό η πεντάγωνη μάσκα δείχνει σαν φυσική προέκταση των νέων Led φαναριών, τα οποία προσαρμόζονται ανάλογα με τις συνθήκες το βράδυ, ώστε να μην τυφλώνουν τους απέναντι οδηγούς, αλλά να προσφέρουν άψογο φως στο ωφέλιμο οπτικό πεδίο. Το τελείωμα του πορτ-μπαγκάζ και το τζάμι της πίσω πόρτας δημιουργούν μια κουπέ ψευδαίσθηση στο νέο Mazda 3, ενώ τα φουσκώματα και το πως ανεβοκατεβαίνει το μπροστινό φτερό μας θυμίζει αρκετά απ’το πλάι το MX-5. Όλα αυτά για να συνθέσουν μια σπορ εικόνα η οποία συνεχίζεται και στο εσωτερικό.
Τριάκτινο τιμόνι και στροφόμετρο ακριβώς στο κέντρο με ψηφιακή ένδειξη χιλιομέτρων και η έγχρωμη οθόνη πολυμέσων να… ξεπετάγεται στο κέντρο του ταμπλό! Οι πόρτες αγκαλιάζουν το ταμπλό, όπως και στα παλιότερα Mazda 3, ενώ οι μοναδικοί διακόπτες υπάρχουν για τον κλιματισμό στο κάτω μέρος της κονσόλας. Όλα βρίσκονται στα δάχτυλα του χεριού του οδηγού στο τιμόνι για να ελέγχει όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου με την Mazda να δηλώνει ότι η εργονομία στα χειριστήρια του τιμονιού έχει βελτιωθεί αισθητά. Το head up display κάνει τον οδηγό να μην παίρνει τα μάτια του απ’το δρόμο και η κάμερα για την αποφυγή συγκρούσεων κάνει παιχνιδάκι την κίνηση στην πόλη.
Οι κινητήρες με τους οποίους θα είναι διαθέσιμο το Mazda 3 ξεκινούν από τον βασικό 1,5 l με 100 άλογα και με τον 2,0 l σε δύο εκδόσεις 120 και 165 ίππων, σε ό,τι αφορά τους βενζινοκινητήρες. Στο πετρέλαιο, η βασική είναι κι εκείνη 1,5 λίτρα με 105 άλογα, ενώ η πιο δυνατή είναι 2,2 l και βγάζει 150 άλογα. Μάλιστα, οι κινητήρες πετρελαίου έχουν βελτιωθεί αρκετά, ώστε να έχουν λιγότερο θόρυβο και κραδασμούς και να έχουν πιο ομαλή λειτουργία. Ακόμα, αύξησαν την αμεσότητα στο γκάζι με ένα πιο ακριβές boost control.Βέβαια, για να λέμε κι αυτό που σκεφτόμαστε, μοιάζει να έχει μείνει στάσιμη η Mazda με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες βενζίνης που είναι μεν αξιόπιστοι και οικονομικοί, αλλά χάνουν από πλευράς απόδοσης αν τους συγκρίνουμε με τους υπερτροφοδοτούμενους “φίλους” τους εξ Ευρώπης. Από τα δύο κιβώτια της Mazda θα επιλέγαμε το χειροκίνητο 6 σχέσεων από το αυτόματο που υπάρχει και δεν είναι τόσο γρήγορο.
Μακάρι να δούμε και κάτι πιο γρήγορο σε Mazda 3, καθώς οι Ιάπωνες μας έχουν συνηθίσει στο να παράγουν αυτοκίνητα που έχουν σπορ χαρακτήρα και το πλαίσιο του νέου Mazda 3 μπορεί να αντέξει αρκετά παραπάνω από 165 άλογα ενός 2-λιτρου κινητήρα. Πολλές εταιρείες φτάνουν στον συγκεκριμένο αριθμό ιπποδύναμης από 1,4 ή και λιγότερα λίτρα, οπότε στην ελληνική αγορά το 2-λιτρο θα είναι απαγορευτικό και ίσως χωρίς νόημα… Είναι όμως ένα διαφορετικό, αισθητικά άρτιο hatchback, πολύ πιο ελκυστικό από άλλα της κατηγορίας του που κάνουν τρελές πωλήσεις.
[…] Γράφει ο Κώστας Μπουλούκης (strivein.gr) […]