ID.4 GTX: Το σπορ ηλεκτρικό SUV επιδόσεων της Volkswagen
Το ID.4 GTX, το ολοκαίνουργιο σπορ ηλεκτρικό μοντέλο της Volkswagen, ένα all-rounder SUV που συνδυάζει την αειφορία με κορυφαία οδηγική απόλαυση, είναι πλέον διαθέσιμο και στη χώρα μας. Τοποθετημένο στην κορυφή της γκάμας ID., διαθέτοντας καταιγιστικές επιδόσεις, το ID.4 GTX συνεχίζει στην ηλεκτρική εποχή, την ένδοξη παρουσία των GTI, GTD και GTE. Διαθέτει δύο ηλεκτρικούς κινητήρες, έναν σε κάθε άξονα, οι οποίοι συνδυαστικά παρέχουν μέγιστη ισχύ 220 kW (299 PS), προσδίδοντας στο όχημα χαρακτηριστικά ηλεκτρικής τετρακίνησης. Ο σπορ χαρακτήρας επιβεβαιώνεται από την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,2 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα. Το μοντέλο είναι άμεσα διαθέσιμο για παραγγελία, επωφελούμενο πλήρως από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», με την προτεινόμενη τιμή λιανικής να διαμορφώνεται στα 47.500 €.
Εξωτερική σχεδίαση – Το ID.4 GTX, με μήκος 4,58 μέτρα ξεχωρίζει στον δρόμο με τον αεροδυναμικό του σχεδιασμό, με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,29. Ρέουσες, καθαρές γραμμές, εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα, οροφή και ράγες οροφής σε μαύρο χρώμα, εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, χωνευτά χερούλια στις πόρτες, σκαλιστά πίσω φώτα.
Οι προβολείς IQ.LIGHT LED Matrix, στον βασικό εξοπλισμό, ενώνονται από μία φωτιζόμενη λωρίδα, στην οποία παρεμβάλλεται το λογότυπο της Volkswagen. Κάθε προβολέας αποτελείται από 18 μεμονωμένες λυχνίες LED, έντεκα εκ των οποίων μπορούν να ενεργοποιηθούν και απενεργοποιηθούν ξεχωριστά. Οι γρίλιες εισαγωγής αέρα στο μπροστινό μέρος διαθέτουν μια συστοιχία τριών LED η καθεμία, δημιουργώντας μια αποκλειστική φωτιστική υπογραφή.
Στο πίσω μέρος, κυριαρχούν τα καινοτόμα τρισδιάστατα φώτα τεχνολογίας LED. Το καθένα αποτελείται από εννέα ελεύθερα στοιχεία οπτικών ινών, τα οποία δημιουργούν ένα αψιδωτό πίσω φως σε έντονη απόχρωση κόκκινου. Το φως φρένων δημιουργεί ένα σχήμα Χ, μία λωρίδα κόκκινου φωτός ενώνει τα πίσω φωτιστικά σώματα, προσθέτοντας μία φουτουριστική νότα αλλά και χαρακτήρα, σε συνδυασμό με δυναμικά φλας.

Εσωτερική Σχεδίαση – H εσωτερική σχεδίαση είναι εξίσου μοναδική, καθώς συνδυάζει την εξαιρετική αίσθηση άνεσης με πολλές σπορ λεπτομέρειες. Χάρη στην αρχιτεκτονική της αρθρωτής ηλεκτρικής πλατφόρμας (MEB) της Volkswagen, τα μηχανολογικά στοιχεία καταλαμβάνουν πολύ λίγο χώρο και το μεταξόνιο είναι 2,77 μέτρα. Αυτό δημιουργεί ένα πολύ ευρύχωρο εσωτερικό, αντίστοιχο ενός συμβατικού SUV από την επόμενη κατηγορία οχημάτων. Ο χώρος αποσκευών του ID.4 GTX έχει όγκο 543 λίτρων, ο οποίος αυξάνεται στα 1.575 λίτρα όταν τα πίσω καθίσματα διπλώνονται προς τα εμπρός (φορτωμένα στο ύψος της οροφής). Με τον ηλεκτρικά αναδιπλούμενο κοτσαδόρο, το μοντέλο μπορεί να ρυμουλκήσει ρυμουλκούμενα βάρους έως 1.400 κιλά (με φρένα, σε κλίση 8%).
Το concept λειτουργίας στο ID.4 GTX είναι τόσο λιτό όσο και διαισθητικό. Ο χώρος του ταμπλό έχει σχεδιαστεί χωρίς φυσικά κουμπιά και διακόπτες. Με το πολυλειτουργικό τιμόνι, ο οδηγός μπορεί να ελέγξει μια συμπαγή οθόνη 5,3 ιντσών που δείχνει τις πιο σημαντικές πληροφορίες. Ένας μεγάλος διακόπτης στη δεξιά πλευρά χρησιμοποιείται για την επιλογή των προφίλ οδήγησης. Στο μέσο του ταμπλό φιλοξενείται η οθόνη αφής για το σύστημα πλοήγησης, τις λειτουργίες τηλεφώνου, τα πολυμέσα, τα συστήματα υποβοήθησης και τις ρυθμίσεις του οχήματος. Διαθέτει διαγώνια οθόνη 10 ιντσών ως στάνταρ, ενώ η έκδοση στο πακέτο Infotainment Plus έχει μέγεθος 12 ίντσες. Η στάνταρ φυσική λειτουργία φωνητικού ελέγχου “Hello ID”, η οποία επεξεργάζεται μεγάλο αριθμό καθημερινών φράσεων, αποτελεί το δεύτερο επίπεδο λειτουργίας. Χάρη στη σύνδεσή του στο Διαδίκτυο, μπορεί να αξιοποιήσει τις γνώσεις που συγκεντρώνονται στο Cloud.
Καινοτόμες τεχνολογίες συμπληρώνουν τo λειτουργικό concept: Το στάνταρ ID.Light λειτουργεί ως στενή λωρίδα LED κάτω από το παρμπρίζ. Παρέχει διαισθητική βοήθεια για τον οδηγό σε διάφορες καταστάσεις – όπως στη λειτουργία του συστήματος πλοήγησης ή σε συμβουλές από τη λειτουργία Eco Assistance – δημιουργώντας εύκολα κατανοητά φωτιστικά εφέ.
Το πακέτο Infotainment Plus περιλαμβάνει την head-up οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας, η οποία συγχωνεύει τις οθόνες της σε πραγματικό περιβάλλον 3D, με τις εντολές να «αιωρούνται» περίπου δέκα μέτρα μπροστά από το όχημα, στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Με την οθόνη της επαυξημένης πραγματικότητας, η Volkswagen γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής στον κόσμο που μεταφέρει αυτό το κομμάτι υψηλής τεχνολογίας στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV.
Το εσωτερικό του οχήματος παρουσιάζεται σε ένα νέο συνδυασμό χρωμάτων, με κυρίαρχο χρώμα το μαύρο. Το επάνω τμήμα του ταμπλό και τα ένθετα από δερματίνη στις πόρτες έρχονται σε X-Blue, μια σκούρα μπλε απόχρωση που αντιπροσωπεύει την αειφορία. Κόκκινες ραφές με αντίθεση – ένα κλασικό σύμβολο για σπορ χαρακτήρα και δύναμη – προσθέτουν χρώμα στα καθίσματα. Το τιμόνι, η κολόνα τιμονιού, το περίβλημα οθόνης και τα ένθετα πορτών είναι σε κομψό μαύρο. Το λογότυπο GTX εμφανίζεται στο τιμόνι, τα διακοσμητικά φύλλα των μαρσπιέ και – σε διάτρητη μορφή – στο πάνω μέρος των μπροστινών καθισμάτων. Τα πεντάλ από ανοξείδωτο ατσάλι διαθέτουν σχεδιασμό Play & Pause, σήμα κατατεθέν της οικογένειας ID..

Ο βασικός εξοπλισμός στο ID.4 GTX περιλαμβάνει ατμοσφαιρικό φωτισμό με 30 χρώματα, θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι και αναδιπλούμενα χωριστά υποβραχιόνια στα εμπρός καθίσματα. Τα καθίσματα συνδυάζουν ταπετσαρία υφάσματος – μη ζωικής προέλευσης – με κόκκινες ραφές και ένθετα δερματίνης στα γεμίσματα των μαξιλαριών βάσης και στο πάνω μέρος της πλάτης.
Στον βασικό εξοπλισμό ανήκει το πακέτο Infotainment, το οποίο περιλαμβάνει το σύστημα πλοήγησης Discover Pro. Η ενσωματωμένη λειτουργία Online υπολογισμού διαδρομής προτείνει στάσεις φόρτισης, ώστε ο οδηγός να φτάσει σε έναν προορισμό το συντομότερο δυνατό. Η λειτουργία App-Connect (επίσης στάνταρ) επιτρέπει τη ροή πολυμέσων μέσω smartphone, το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί στο φυσικό του περιβάλλον χρησιμοποιώντας ασύρματα τα Android Auto και Apple Car Play, ενώ διατίθεται και επαγωγική φόρτιση κινητού τηλεφώνου.
Κινητήριο σύστημα – H συνδυαστική ισχύς των 220 kW (299 PS) του ID.4 GTX παρέχεται από τους δύο ηλεκτροκινητήρες του, ένας στον μπροστινό και ένας στον πίσω άξονα. Ο πίσω κινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη (PSM) και βάρους 90 κιλών, παράγει 150 kW (204 PS) και ροπή 310 Nm. Ο μπροστινός ασύγχρονος κινητήρας βάρους 60 κιλών, παράγει 80 kW (109 PS) και 162 Nm. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα των 6,2 δευτερολέπτων είναι ένα δέκατο του δευτερολέπτου πιο γρήγορη από αυτή του Golf GTI. Οι δυο κινητήρες συνεργάζονται, δημιουργώντας ένα πλήρως ευέλικτο σύστημα ηλεκτρικής τετρακίνησης, που λειτουργεί χωρίς συμπλέκτες και άξονα μετάδοσης, κάτι που το καθιστά εξαιρετικά γρήγορο και πολύ αποδοτικό.
Για τον συντονισμό και την παρακολούθηση των πολύπλοκων αλληλεπιδράσεων μεταξύ των διαφόρων επιμέρους συστημάτων του κινητήριου συστήματος του ID.4 GTX, η Volkswagen έχει αναπτύξει το Vehicle Dynamics Manager (VDM), έναν ηλεκτρονικό «διαχειριστή» που παρακολουθεί κάθε κίνηση του ID.4 GTX, είτε το αυτοκίνητο επιταχύνει, φρενάρει ή στρίβει και συνεργάζεται στενά με το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου σταθερότητας ESC και τα συστήματα ελέγχου τετρακίνησης. Αυτή η στενή αλληλεπίδραση διασφαλίζει ότι η δυναμική οδήγηση, η πρόσφυση και η σταθερότητα βρίσκονται σε κορυφαίο επίπεδο ανά πάσα στιγμή. Το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό XDS +, το οποίο συνδέεται επίσης με το VDM, βελτιστοποιεί τον χειρισμό όταν το όχημα στρίβει με ταχύτητα, φρενάροντας τους υπό μικρότερο φορτίο τροχούς στο εσωτερικό της στροφής, με το αυτοκίνητο να διαγράφει πάντα την ιδανική τροχιά.
Στο ID.4 GTX υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 5 προφίλ οδήγησης: Eco, Comfort, Sport, Individual και Traction, που παραμετροποιούν το προοδευτικό τιμόνι, τους ηλεκτροκινητήρες και το προσαρμοστικό πλαίσιο ελέγχου DCC (διαθέσιμο στο προαιρετικό πακέτο Sports Plus). Η λειτουργία Eco έχει σχεδιαστεί για αποδοτική οδήγηση, ενώ η λειτουργία Comfort εξασφαλίζει υψηλή άνεση. Η λειτουργία Individual προσφέρει τη δυνατότητα ενδιάμεσων ρυθμίσεων μεταξύ Comfort και Sport ή ρύθμιση σε ακόμα πιο ακραίες τιμές. Το προφίλ οδήγησης Traction προσφέρει εξαιρετική πρόσφυση και σταθερότητα οδήγησης, ακόμα και σε ανώμαλο ή ολισθηρό έδαφος, παρέχοντας μόνιμη τετρακίνηση με ταχύτητες έως περίπου 20 χλμ./ώρα.
Ως στάνταρ, η ρύθμιση του ID.4 GTX είναι ήδη πιο σπορ από τα μοντέλα ID.4 με κίνηση στους πίσω τροχούς. Με το προαιρετικό πακέτο Sports, ο πελάτης αποκτά σπορ εξοπλισμό με αμάξωμα χαμηλωμένο κατά 15 χιλ. και προοδευτικό τιμόνι. Η αναλογία τιμονιού γίνεται πιο άμεση όσο περισσότερο περιστρέφεται το τιμόνι και κυμαίνεται από 15,9:1 έως 14,5:1. Το πακέτο Sports Plus έρχεται επιπλέον με το προσαρμοστικό πλαίσιο ελέγχου DCC. Αυτό διαχειρίζεται τα χαρακτηριστικά των αμορτισέρ σε κάθε τροχό ξεχωριστά, με τη σκληρότητά τους να προσαρμόζεται έως και 200 φορές το δευτερόλεπτο για ευέλικτο και ακριβή χειρισμό, προσαρμόζοντάς τα μεταξύ μαλακών και σκληρών ρυθμίσεων.
Ο χειρισμός γίνεται ακόμα πιο δυναμικός εάν ο οδηγός πατήσει το κουμπί ESC στη μεγάλη οθόνη αφής, μια λειτουργία που είναι διαθέσιμη μόνο στο κορυφαίο GTX. Αυτό αλλάζει τη λειτουργία Electronic Stability Control (ESC) σε Sport και περιορίζει στο ελάχιστο την παρέμβαση των συστημάτων ελέγχου. Επιτρέπεται μια συγκεκριμένη γωνία πλευρικής ολίσθησης, για παράδειγμα, αυξάνοντας έτσι την ευελιξία της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου στις στροφές. Με άλλα λόγια, η τάση για υπερστροφή δεν καταστέλλεται αμέσως από παρεμβάσεις ελέγχου από το σύστημα ESC. Φυσικά, το ESC εξακολουθεί να διασφαλίζει τη σταθερότητα οδήγησης εντός των ορίων του συστήματος.



